Sign up for g-link newsletter here...Print?Tell a friend about this page...

5. januar 2009:

Fejl på g-link CMS?!




 

g-link.dk har gennem det sidste halve års tid modtaget en række henvendelser fra brugere af g-link CMS (administratorer og webmasters), som spørger, om ikke g-link.dk vil hjælpe, når et websted ikke svarer eller en hjemmeside på anden måde ikke kan vises eller er gået ned.

 

 g-link.dk vil naturligvis gerne hjælpe – i det omfang det er muligt!

 

Men når din hjemmeside ikke kan vises, så kan det skyldes en lang række forskellige årsager:

a. Webserveren (webhotellets webserver) kører ikke som den skal,
b. Databaseserveren (webhotellets databaseserver) kører ikke som den skal,
c. Der er fejl på netværket mellem webhotellet og det Internet back-bone, som webhotellets servere er koblet op på,
d. Der er fejl på dit Internet, dvs. du har ikke hul igennem til din udbyder (ISP ~ Internet Service Provider)
e. Der er fejl på din hjemmesides webapplikation – i dette tilfælde dit g-link CMS. 

 Mange administratorer og webmastere oplever det som frustrerende, når deres hjemmeside ikke er tilgængelig, men ofte er den største frustration, at man - som ansvarlig for hjemmesiden - ikke ved præcis hvorfor siden ikke kan vises.

Men det har g-link.dk nu gjort noget ved!

Vi har simpelthen indbygget noget fejlhåndteringslogik i g-link CMS ver. 1.4 Final, som hjælper administratorer og webmastere med at finde ud af, hvad der er galt med g-link CMS og dermed også hvorfor en g-link CMS hjemmeside ikke kan vises.

[Hvis du har en ældre installation af g-link CMS end ver. 1.4 final, så kan du på www.g-link.dk => Hjælp => g-link Vidensbank se hvordan du kan opdatere dit system, så du får nyeste version installeret]

Ad a. Webserveren (webhotellets webserver) kører ikke som den skal.
Hvis der er forbindelse til webserveren, men den komponent, som skal fortolke ASP-siderne (det sprog som g-link CMS er kodet i) ikke kører korrekt, så vil enhver som besøger hjemmesiden få en fejlmelding på siden om at der er fejl på webserveren. I dette tilfælde er der ikke tale om en fejl på dit g-link CMS, men en fejl på dit webhotel.

Ad b. Databaseserveren (webhotellets databaseserver) kører ikke som den skal.
Hvis der ikke er forbindelse til databaseserveren (MySQL instansen) kan det være fordi, der er fejl i forbindelsesfilen (Connection String) eller fordi databaseserveren ikke kører. Hvis webstedet/hjemmesiden med tilhørende database hidtil har kørt normalt og der ikke er foretaget ændringer i forbindelsesfilen, så er det højst sandsynligt databaseserveren, som ikke svarer. I begge tilfælde modtager enhver der besøger webstedet en kort fejlmelding om at der er tale om en fejl på forbindelsen til databasen. I så fald er der ikke tale om en fejl på dit g-link CMS.

Hvis der er fejl i selve databasens indhold, så modtager den besøgende en detaljeret fejlmelding (fejl-nummer og fejl-beskrivelse af fejlen) som også administratoren/webmasteren kan bruge i sin fejlretning. I sidstnævnte tilfælde er der højst sandsynligt tale om en fejl på dit g-link CMS.

Ad c. Der er fejl på netværket mellem webhotellet og det Internet back-bone, som webhotellets servere er koblet op på.
Hvis der er tale om en fejl på netværket mellem webserveren eller webserveren slet ikke svarer kan du undersøge det på følgende måde:
1. Gå ind på hjemmesiden www.g-link.dk og klik på menupunktet ”Kører min webserver” i menupunktet ”Hjælp”.
2. Indtast herefter adressen på den hjemmeside, som du ønsker at kontrollere (uden http://) i indtastningsfeltet og klik på knappen.
3. Herefter vil du modtage et svar om hjemmesiden kører (webserveren svarer) eller det kun er dig, som ikke kan se siden. Hvis webserveren svarer, men du ikke kan se siden, så kan det være en fejl på dit g-link CMS, men det kan også være at der ingen fejl er på serversiden – altså at fejlen ligger på din forbindelse til serveren og ikke dit g-link CMS.

 

Ad d. Der er fejl på dit Internet, dvs. du har ikke hul igennem til din udbyder (ISP ~ Internet Service Provider)
Såfremt du har ”normal forbindelse” til Internettet, så er der næppe tale om en fejl på din forbindelse. En måde at kontrollere det på er ved at se om du kan få forbindelse til en række større sites. Min personlige erfaring siger mig at Googles servere altid svarer. Det er et stort site med mange brugere og derfor er Googles servere (næsten) altid tilgængelig. Det samme gør sig gældende med www.tv2.dk og www.dr.dk, de svarer også (næsten) altid. Så hvis du har forbindelse til disse websteder, så er det næppe din forbindelse, der er noget galt med.

Hvis der er problemer med din forbindelse, så kan du prøve at skrive http://212.10.30.234 i din browsers adresselinje. Det er IP-adressen til Stofas hjemmeside. Den svarer også (næsten) altid. Hvis du ved at indtaste denne adresse kan få Stofas side frem, men du ikke kan vise andre hjemmesider ved at indtaste domænenavnet (www.domænenavn.dk) , så er der fejl på din DNS. DNS er den service (som oftest stillet til rådighed af din Internet udbyder) som oversætter IP-adresser til domænenavne. Denne fejl har intet at gøre med dit g-link CMS

Ad e. Der er fejl på din hjemmesides webapplikation – i dette tilfælde dit g-link CMS.
Såfremt du kan udelukke de fire første fejlkategorier, så kan der meget vel være fejl i dit g-link CMS. I så fald vil g-link.dk meget gerne hjælpe dig med at få rettet fejlen – og hvis der err tale om en generel fejl, så er g-link.dk interesseret i at få andre brugere af g-link CMS gjort opmærksom på denne fejltype og få fundet en måde til at rette eller omgå denne fejl. Men når du henvender dig til g-link.dk, så bedes du give en så detaljerede fejlbeskrivelse, som muligt. Understøt den bare med vedhæftede skærmdumps eller kopier fejlmeldingen ind i din mail. Og husk: For os i den anden ender er det lettere at fejlrette via en detaljeret mail end via et telefonopkald. Og al mailsupport, så længe kapacitet haves, er naturligvis gratis hos www.g-link.dk! :-D

 

Written by Anders



News ID: 38

Return to News Index...